11 October 2011

Boboy and Gugurl : Sugar Glider


Hahahaha,,

Korang nak tau, degil betul anak2 aku ni, Soh makan x nak, main xnak, taunya tidooooo... jer.... huhuh...


Dekat sini aku nak kongsikan serba sedikit tentang Sugar Glider yang aku bela ni,
sedikit pengetauhan untuk yang first time beli sg ( sugar glider)

1) mlm2x dia ni bising cket. sebab dia tido siang-jaga waktu malam. dna bunyi dia kuat.

2) kalu masa beli sugar glider (sg) ni, dia slalu geget atau cakar kita.. jgn takut - teruskan process bonding sebab kalau kita serik/ dah tak men dengan dia.. kita akan lagi payah nak bonding dengan dia.

3) kalau first time bela, rasa2x tak nak dia beranak, bagi jantan sila pegi jumpa vet untuk potong dia punya sebab kalau kita dah bonding dengan dia, dan kita bela dia sekor jer, dia akan rasa sunyi dan nak ader teman, bila dah rapat sgt dengan kita, dia akan cakar2x kita- tu tandanya dia nak ehem2x.. so silalah pegi jumpa vet potong dia punya agar tak berlaku begitu.



4) teknik nak cepatkna process bonding - ambik baju busuk @ bantal busuk anda- bagi dia tido kat situ. baju leh lipat letak kat sleeping pouch dia - bertujuan untuk membiasakan sg ini tadi terhadap bau anda. bila dah bonding giler.. baru stylo cam beastmaster ... muahaha...

5) baw perfume yang sangat kuat akan menyukarkan korang punya process bonding,sebab dia tak dapat recognise baw kita- so pandai2xla pikir.

6) pastikan bela kat sangkar besar- sugar glider ni aktif. kalau bela kat sangkar hamster walaupun untuk hamster yang besar... menyeksakan sg tersebut..

7) pada suatu masa- kuku sg ni akan panjang.. so korang kene potong. kalau risau/takut nak

No comments:

Post a Comment